KOMENTARZ

 <<Strona główna    <<Komentarz   <<Pojęcia podstawowe    <<Przykłady    <<Test

    Stronę tę można wykorzystać na lekcjach matematyki w gimnazjum dotyczących funkcji, głównie wykresów funkcji. Została zrobiona by uczeń mógł przez samodzielną pracę przy minimalnej pomocy nauczyciela poszerzać własne wiadomości i odkrywać tajniki wiedzy matematycznej. Użycie komputera na lekcji matematyki ma być formą zabawy, która ma zachęcić uczniów do nauki, samodzielnego myślenia i pracy. Stronę tę może wykorzystać uczeń do samodzielnej analizy zagadnień dotyczących wykresów i własności funkcji, które można odczytać z wykresów oraz samokontroli. Korzystając ze strony uczniowie mogą powtarzać poznany materiał i przygotowywać się do lekcji sprawdzających. 
    Myślę, że temat, który wybrałam jest łatwy, więc uczniowie nie powinni mieć problemów ze zrozumienie czytanego przez nich tekstu matematycznego. Chciałabym umieścić tę stronę na szkolnym serwerze by uczniowie mieli do niej łatwy dostęp i mogli wykorzystać w każdej wolnej chwili.

SCENARIUSZ LEKCJI

Temat: Wykres funkcji liniowej i jej własności.

Cele:
- przypomnienie definicji funkcji
- kształcenie umiejętności obliczania wartości funkcji dla podanych argumentów
- kształcenie umiejętności obliczania miejsca zerowego funkcji
- kształcenie umiejętności obliczania punktu przecięcia wykresu funkcji z osią Y 
- kształcenie umiejętności rysowania wykresów funkcji
- kształcenie umiejętności odczytywania własności funkcji na podstawie wykresów
- kształcenie umiejętności czytania tekstów matematycznych ze zrozumieniem
- kształcenie umiejętności wnioskowania
- nauka logicznego myślenia
- sprawdzenie w jakim stopniu uczeń opanował wiadomości dotyczące wykresów i własności funkcji liniowej

Przebieg lekcji:

Część pierwsza - praca uczniów z komputerem

Przypomnienie definicji funkcji, pojęć: dziedzina, argument, wartość funkcji.
- uczniowie pracując z komputerem pod kierunkiem nauczyciela analizują przykłady
- uczniowie zapoznają się ze sposobem rysowania wykresów funkcji
- uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują własności, które można odczytać z wykresu funkcji
- część pierwsza kończy się dyskusją na temat równoległości funkcji liniowych oraz przecinania osi Y z wykresami funkcji w tym samym punkcie
- pod kierunkiem nauczyciela uczniowie formułują wnioski z lekcji 

Część druga - zadania i podsumowanie

- rozwiązywanie zadań dotyczących funkcji stosując poznane wiadomości w części pierwszej
tematu
Podsumowanie tematu wykonujemy w oparciu o test sprawdzający, który ma pomóc w zdiagnozowaniu stanu umiejętności i wiadomości po zapoznaniu się uczniów z zagadnieniami dotyczącymi tematu.
Przeprowadzony w obecności nauczyciela może być podstawą do wystawienia oceny cząstkowej (taką decyzję podejmuje nauczyciel).
Zadania w teście oceniane są w skali 0-1. Za każdą poprawną odpowiedź uczeń uzyskuje jeden punkt, czyli w teście można uzyskać 10 punktów.
Skala ocen : 10 pkt - bardzo dobry
9 - 8 pkt - dobry
7 - 5 pkt - dostateczny
4 - 3 pkt - dopuszczający
2 - 0 pkt - niedostateczny