Cel ogólny: Kształtowanie wyobraźni geometrycznej i logicznego myślenia.
Uczeń zna:
- pojęcie stosunku długości dwóch odcinków,
- pojęcie odcinków proporcjonalnych,
- twierdzenie Talesa,
Uczeń rozumie:
- potrzebę stosowania twierdzenia Talesa,
Uczeń umie:
- zapisać proporcję odcinków leżących na ramionach kąta przeciętych prostymi równoległymi,
- zapisać proporcję odcinków leżących na ramionach kąta i na prostych równoległych, przecinających ramiona,
- stosować twierdzenie Talesa w w zadaniach rachunkowych,
- stosować Twierdzenie Talesa w zdaniach konstrukcyjnych,
- dzielić konstrukcyjnie odcinek na równe części,
- dzielić konstrukcyjnie odcinek w danym stosunku,
- rozwiązać zadanie tekstowe związane z twierdzeniem Talesa.
Uwagi o programie: Przedstawiona poniżej propozycja może być pomocna nauczycielowi i
uczniowi , przy realizacji zagadnień związanych z twierdzeniem Talesa.
Można ją wykorzystać w III klasie gimnazjum
(Matematyka z plusem) oraz w klasie
I w szkołach ponadgimnazjalnych,
zarówno przy wprowadzaniu nowych pojęć jak i przy utrwaleniu wiadomości o twierdzeniu Talesa.
Moja
propozycja zawiera podstawowe pojęcia dotyczące twierdzenia Talesa, przykładowo rozwiązane
zadania, zadania do samodzielnego rozwiązywania oraz test służący
samokontroli.
Uczeń może pracować samodzielnie – jeżeli będzie to
lekcja podsumowująca dział. Można także wykorzystać fragmenty materiału
przy wprowadzaniu kolejnych pojęć.
![]() |
![]() |