Przedstawiam swoją pracę, która zawiera trzy scenariusze lekcji wspomagane programem komputerowym. Wykorzystałam programy : Excel 97, Winplot, IrfanView, Paint Shop 5, Animation Shop oraz FrontPage Expres. Do uruchomienia programu potrzebne są: Windows 95, Internet Explorer 5, Excel 97 lub nowsze.


Stronę tą można wykorzystać do samodzielnej nauki lub na lekcji matematyki. Została zrobiona z myślą o uczniu klasy pierwszej szkoły średniej. Głównym celem jest stworzenie takiej sytuacji, która pozwoli na odkrycie zależności między wykresami funkcji danej i funkcji z niej utworzonej.

SCENARIUSZ LEKCJI 1.

Temat: Przesunięcie wykresu funkcji.

Cele:

  1. Zapoznanie z wykresami funkcji f(x) oraz f(x+p)+q.
  2. Doskonalenie umiejętności:

Przebieg lekcji:

część pierwsza-praca z komputerem

Każdy uczeń wykonuje polecenia i ćwiczenia przygotowane w arkuszu kalkulacyjnym Excel-lekcja 1.xls.

część druga-podsumowanie

Podsumowanie można zrobić z całą klasą lub na indywidualnych kartach pracy. Ważne jest, by uczeń samodzielnie wykonał wykresy funkcji przesuniętych o dany wektor.

SCENARIUSZ LEKCJI 2.

Temat: Wykresy funkcji symetryczne względem osi x lub osi y.

Cele:

  1. Zapoznanie z wykresami funkcji f(x) i f(-x) oraz f(x) i -f(x).
  2. Doskonalenie umiejętności:

Przebieg lekcji:

część pierwsza-praca z komputerem

W tej części lekcji komputer ma zastąpić nauczyciela. Uczeń podejmuje dialog z komputerem oraz wykonuje proste polecenia, których prawidłowość ocenia komputer(Excel-lekcja 2.xls). W zależności od tego czy odpowiedź jest prawidłowa czy nie, uczeń wykonuje poszczególne kroki w różnej kolejności.