Matematyka studia pierwszego stopnia stacjonarne |
Czas trwania studiów |
3 lata (6 semestrów) |
Liczba punktów ECTS |
180 |
Język wykładowy |
polski |
Oferowane specjalności |
• matematyczne metody informatyki • matematyka w finansach i ekonomii • modelowanie matematyczne • nauczycielska – nauczanie matematyki i zajęć komputerowych • teoretyczna |
Wybór specjalności |
od drugiego semestru |
Oferowane lektoraty z języka obcego |
angielski |
Strona internetowa |
Charakterystyka kierunku
Studia pierwszego
stopnia na kierunku Matematyka mają na celu wykształcenie
absolwenta, który posiada gruntowną i na tyle wszechstronną wiedzę
matematyczną, by mógł kontynuować naukę na studiach drugiego
stopnia lub też wykonywać zawód matematyka.
W szczególności absolwent kierunku Matematyka:
posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki i jej zastosowań;
posiada umiejętność przeprowadzania rozumowań matematycznych i dokonywania złożonych obliczeń;
potrafi przedstawiać treści matematyczne w mowie i piśmie;
potrafi budować, rozwijać i wykorzystywać modele matematyczne niezbędne w zastosowaniach;
posługuje się narzędziami informatycznymi przy rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów matematycznych;
zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i posiada umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu wybranej specjalności;
posiada umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy matematycznej;
jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent specjalności matematyka w finansach i ekonomii, obok gruntownego przygotowania matematycznego, nabywa wiedzę interdyscyplinarną pozwalającą na twórczy udział w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych w finansach i ekonomii. Dzięki temu absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym lub w handlu, bądź też w przemyśle.
Absolwent specjalności matematyczne metody informatyki posiada przygotowanie matematyczne i informatyczne pozwalające na pracę na stanowisku informatycznym, szczególnie zaś w tych obszarach, gdzie istotną rolę odgrywają narzędzia i metody matematyczne. Dzięki solidnemu wykształceniu matematycznemu i umiejętnościom informatycznym absolwent jest zdolny do współpracy interdyscyplinarnej ze wszystkimi podmiotami, które w swej działalności wykorzystują matematykę oraz informatykę. Jednocześnie jest zdolny do samokształcenia i samodzielnego uzupełniania wiedzy w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Absolwent specjalności modelowanie matematyczne w trakcie studiów otrzymuje gruntowne wykształcenie matematyczne i informatyczne uzupełnione o podstawową wiedzę w zakresie nauk przyrodniczych. Dzięki temu dysponuje pełnym aparatem metod matematycznych i informatycznych używanych we współczesnej nauce i technice. Jest również przygotowany do nawiązania współpracy interdyscyplinarnej z inżynierami, informatykami i biologami. Absolwent przygotowany jest do konstrukcji i implementacji oprogramowania kierującego procesami przemysłowymi, statystycznego przetwarzania danych, przygotowywania testów wdrożeniowych nowych technologii i ich statystycznego opracowywania.
Absolwent specjalności nauczycielskiej – nauczanie matematyki i zajęć komputerowych posiada gruntowną wiedzę matematyczną niezbędną do nauczania matematyki i prowadzenia zajęć komputerowych w zakresie II etapu edukacyjnego (szkoły podstawowej). Będzie pedagogiem wszechstronnie przygotowanym do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych, który w procesie nauczania potrafi wykorzystywać wiedzę pedagogiczną i psychologiczną, a także nowoczesne narzędzia multimedialne. Dobre przygotowanie merytoryczne i umiejętność korzystania z literatury i technologii informatycznych pozwoli absolwentowi dostosować swoją wiedzę i umiejętności do stale zmieniających się warunków nauczania.
Absolwent specjalności teoretycznej posiada poszerzoną wiedzę matematyczną dzięki indywidualnemu planowi i programowi studiów odbywanych pod kierunkiem opiekuna naukowego. W trakcie studiów jest przygotowywany do podjęcia nauki na studiach doktoranckich w zakresie nauk matematycznych.
Tytuł zawodowy licencjata na kierunku matematyka w danej specjalności.
Studia drugiego stopnia, studia podyplomowe.
Przyjęcie na studia odbywa się na podstawie złożenia przez kandydatów wymaganych dokumentów, po uprzednim zgłoszeniu się w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów UŚ. Listę rankingową wszystkich kandydatów tworzy się według liczby punktów naliczonych w podany poniżej sposób.
Dla kandydatów z nową maturą
Pod uwagę bierze się wyniki procentowe z następujących przedmiotów zdawanych przez kandydata w części pisemnej egzaminu maturalnego.
Matematyka Lepszy z wyników: poziom podst. x 0,70 albo poziom rozsz. x 1,00 |
Język polski Lepszy z wyników: poziom podst. x 0,70 albo poziom rozsz. x 1,00 |
Język obcy nowożytny Lepszy z wyników: poziom podst. x 0,70 albo poziom rozsz. x 1,00 |
waga a = 70% |
waga b = 15% |
waga c = 15% |
Sposób naliczenia punktów
W = a·M + b·P + c·N
gdzie:
W — wynik końcowy kandydata;
M — wynik z matematyki (M = 0 gdy kandydat nie zdawał egzaminu z matematyki w czasie, kiedy egzamin z matematyki nie był obowiązkowy);
P — wynik z języka polskiego;
N — wynik z języka obcego nowożytnego;
a, b, c — odpowiednie wagi.
Dla kandydatów ze starą maturą
Pod uwagę bierze się oceny z przedmiotów: matematyka, język polski, język obcy nowożytny, zdawanych przez kandydata w części pisemnej egzaminu dojrzałości, przeliczając je na punkty procentowe w następujący sposób:
Matura do 1991 |
Matura po 1991 |
||
ocena 5 |
100% punktów |
ocena 6 |
100% punktów |
ocena 4 |
70% punktów |
ocena 5 |
80% punktów |
ocena 3 |
30% punktów |
ocena 4 |
75% punktów |
|
|
ocena 3 |
50% punktów |
|
|
ocena 2 |
30% punktów |
Sposób naliczenia punktów:
W = a·M + b·P + c·N
gdzie:
W — wynik końcowy kandydata;
M — wynik procentowy z matematyki (M = 0 gdy kandydat nie zdawał egzaminu z matematyki);
P — wynik procentowy z języka polskiego;
N — wynik procentowy z języka obcego nowożytnego;
a, b, c — wagi wynoszące odpowiednio: 70%, 15%, 15%.